Ugye rögtön azt gondolnád, hogy majd a Kelenföldi Pályaudvar tárt karokkal vár egy szép mosdóban: Nem vár. Akkor biztos az „új” vagy legalább a régi aluljáróban lesz egy szimpatikus illemhely: Nem, ott sincs. Akkor esetleg a buszpályaudvar
on: Na, ez már részben jó válasz!
Tartalom:
ÉRKEZÉS
Kiválasztod kedvenc kis buszodat és jó esetben az Etele téren kötsz ki, rosszabb esetben a másik oldalon (Zelk Zoltán út). Az állomás – mert annak van hirdetve, bár a „helyiek” simán aluljárónak tartják, hiába a „Kelenföldi pályaudvar” tábla megannyi helyen – maga most az „új” aluljáró, mert a régi épület le van zárva. Többek elmondása szerint, mikor Lázár J. leállított több költségvetési kiadást, akkor így tett ennél is – meg a helyi váltókörzet cseréjével -, hiszen nem jön rá az EU-s pénz, nálunk meg nincs rá.
De a P+R parkolók – na, melyik oldalra álltál – használatával ugyanúgy hasonló fejtörést fog okozni, hogy vajon hova is menj el mosdóba. Gondolnád, hogy egy olyan helyről beszélünk, ahol a napi emberforgalom simán megvan akár ötszázezer fő is? Egy volt MÁV-os munkatárs betippelte, hogy erősebb esetben akár 800e fő is megfordulhat itt naponta. Játékra invitáljuk a kedves olvasót: Hol van a WC?
Helyben legtöbbször az a válasz az utasoknak – MÁV és BKK részről is -, hogy menjünk az Etele Pláza-ba, s csak az igazán szemfülesek tudják kiszúrni azt a kis táblát, ami az Etele Tér egyik oszlopára lett felbiggyesztve: WC, hirdeti a szöveg. Játékunk folytatása, hol a tábla?
Az irány az Etele Pláza felé mutat, de a sztoikus agyhasználók eltöprengenek, s körülnéznek – végtére is, csak nem akkora egy WC -, így konstatálják, hogy a Volánbusz épületének egyik része további WC feliratot rejt. Váróhelyiségbe be, majd 250.- Ft kicsengetése után nyílik az áldott ajtó, hogy egy korszerűnek koránt sem mondható illemhelyiség táruljon elénk 5.30 és 23.30 között.
VÁRAKOZÁS
HA P+R parkolóban hagytad a kocsit, akkor ez potom 350.- Ft/nap miatt nem gond – mint ahogy talán akkor sem, ha tömegközlekedéssel jöttél – és szeretteidre/barátaidra is nyugodtan, különösebb költség nélkül várhatsz. Leszámítva, ha megint szükséged van a mosdóra. Ez esetben még mindig áttrappolhatsz pl. az Etele Pláza épületén („át”, mert teljesen az épület másik oldalán, ráadásul az emeleten van, de előtte várnod kell a gyalogátkelőknél is oda-vissza), ott ugyanis ingyenes és elvárt színvonalú szolgáltatás fogad; vagy marad a közeli 250.- Ft. Ha utcán parkoltál, akkor kapsz egy ÍJ (így jártál) kártyát. A stopperóra elindult …
AZ IDŐ
Tegyük fel, hogy egészséges vagy. Ha a Zelk Zoltán útnál kiszúrod a mosdó jelet (lehet ez is pár perc, de feltehetjük, hogy hipp-hopp látod a jelet és értelmezed a képen), akkor kb. 8-10 perc séta vár rád a mosdóig (a sulinet.hu szerint 1 perc = 40 m, ami alapján több jön ki, ha mondjuk 500 m-ről beszélünk). Állapítsuk meg, hogy itt nem számoltam bele se lépcsőt, se liftet.
Vajon mennyi idő lesz ez egy idősebb embernek, akik bizonyára inkább szeretnek vonattal utazni? Ha a körülmények és infrastruktúra adottak – kettő pékséget, egy pizzázót és dohányboltot is találsz út közben -, akkor vajon miért nincs mosdó az alagsorban? Ekkora forgalomnál hogy lehet, hogy nem éri meg a vizesblokk kialakítása még akár fizetett dolgozót is használva? Milyen könnyen találja meg egy külföldi (személyes tapasztalatom, hogy a Flex buszt is keresniük kellett)?
A kedves olvasó számolhat oda-vissza számokat is. Ez esetben mondjuk tartsunk ~15 percnél jó esetben, bár nem tudom, hogy éppen mi volt a keresésünk oka, a rá szánt idő.
KÉSÉS ÉS A TERV
Tehát tegyük fel, hogy késik a vonat és igen sokat, mondjuk egy órát – ó, volt ilyen és még több is, ne mondjatok ellent. Ismerős-e például a „felső-vezetékszakadás” kifejezés? Mert azt meg már láttad, hogy az utóbbi időben kétféle okból is kisiklott vonat, egyszer meg majdnem szemből összeütköztek.
Szóval, állsz már a peronon és látod a késést. Ha mozgási nehézségeid vannak, akkor lifttel/mozgólépcsővel, egyéb iránt lépcsőn le kell menni az aluljáróba (Tudod-e már, hogy hol a WC? Ha nem, akkor most indul meg a fej térfigyelő-kamera mozdulata.), majd az aluljárón végigmenni és megint liftezni vagy lépcsőzni, s utána elgaloppozni a mosdóig. Melyik WC fér bele az idődbe és mikor jön a vonat?
MINDEKÖZBEN A DÉLI PU.
2024. február 07. Közel nettó 280 millió forintból valósult meg (279mFt – 85m2, szerinted egy lakás olcsóbban jön ki ebből? Esetleg egy kisebb ház?) annak a Déli Pályaudvarnak a vizesblokk kialakítása, amit a kormány szándékosan lerohaszt (nemrég olyan felvételeket is láthattunk, hogy patkányok szaladgálnak előtte /Facebook/). A 168.hu értesülései szerint ott 300.- Ft-ért lehet a WC-t használni és már bankkártyás fizetési lehetőség is van. A költségét emelhette, hogy műemlékjellegű csempéket is el kellett távolítani.
Az új kelenföldi „aluljáróban” – mert amúgy még megvan a régi is – nem kellene még műemlék-jellegű költségeket se számítani, mivel az nem a Kelenföldi Pályaudvar 130 éves régi épülete lenne.
KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM
„A Közlekedési Múzeum küldetésének érezte az épület megmentését” – idézet Vitézy Dávid, akkor éppen Közlekedési Múzeum igazgató szövegéből 2020-ban.
Tavaly ősszel Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter is megerősítette, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy a MÁV által korábban bezárt régi kelenföldi indóházat megmenti az enyészettől. A kormány erre a célra akkor – 2020 – 100 millió forintot különített el. A fenti „vizesblokk” kialakítási árból kiindulva kíváncsiak vagyunk, hogy ez ma mégis mire elég? Hol tartunk? Mert ha valaki elsétál oda, bizony csak a szomorú, lepukkant épület látványa fogadja.
A fenti QR kóddal a „Legyél a Változás Egyület„-et tudod támogatni REpontoknál. Köszönjük!
XI. kerületi TISZA SZIGET TAGSÁG – ra itt tudsz jelentkezni.
Érdekesnek találtad ezt a cikket? Legyél te is köztünk, legyél te is Rendszerváltó!